Kontrole autobusów i ciągników
W związku z rozpoczętym sezonem letniego wypoczynku, a co za tym idzie wzmożonego ruchu turystycznego oraz zwiększonej aktywności w gospodarstwach agro-turystycznych i rolniczych słuchacze słupskiej Szkoły Policji maja możliwość uczestnictwa w zajęciach fakultatywnych z zakresu kontroli stanu technicznego pojazdów. Ostatnie zajęcia z tego zakresu poświęcone były kontroli autobusu oraz ciągnika rolniczego.
W ramach Koła Prewencji i Ruchu Drogowego słuchacze mieli okazję przyjrzeć się bliżej, jak wygląda w praktyce kontrola stanu technicznego pojazdów z zakresu układu kierowniczego, hamulcowego, działania świateł w które pojazdy te są wyposażone, wyposażenia pojazdu oraz posiadania wymaganych podczas kontroli dokumentów.
Policjanci dokonujący sprawdzenia stanu technicznego pojazdów dosyć często podejmują decyzję o zakazie kontynuowania dalszej jazdy przez pojazdy zagrażające bezpieczeństwu ruchu na drogach. Jest to niestety związane ze złym stanem technicznym pojazdów, brakiem poddania pojazdów badaniom technicznym w wyznaczonym terminie.
W trakcie omawiania i prezentowania algorytmu kontroli stanu technicznego, wykładowcy wyjaśnili, w jaki sposób należy skontrolować czas pracy i postoju u kierującego autobusem na podstawie zapisu tachografu cyfrowego, wskazali najczęstsze usterki techniczne w autobusie jak i w ciągniku rolniczym oraz przypomnieli o dozwolonej prędkości pojazdów na drogach.
Wykładowcy zwrócili też uwagę na akty prawne regulujące wykonywanie czynności na drodze przez policjantów pionu prewencji między innymi Zarządzenie nr 609 KGP z dnia 25 czerwca 2007 roku w sprawie sposobu pełnienia służby na drogach przez policjantów Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, które reguluje szczegółowo w jaki sposób ma być wyposażony między innymi ciągnik rolniczy czy autobus.