Policja i poszukiwania zaginionych osób
Nowoczesne metody poszukiwań osób zaginionych, działanie telefonu 11600 w sprawie zaginionego dziecka, zmiany w resortowych przepisach oraz stan prac nad wdrożeniem w Polsce systemu Child Alert były tematem II eksperckiej konferencji dotyczącej zaginięć w Polsce i w Europie zorganizowanej przez Fundację ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych przy udziale Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. W konferencji Szkołę Policji w Słupsku reprezentował podkom. Przemysław Kaczorowski - wykładowca Zakładu Służby Kryminalnej.
Postępowanie w przypadku zaginięcia osoby to jeden z wielu tematów, z którymi podczas zajęć dydaktycznych zaznajamiani są nowo przyjęci policjanci. Problem ten jest nadzwyczaj aktualny, gdyż jak pokazują policyjne statystyki, co roku polska policja przyjmuje ponad 15 tysięcy zgłoszeń o zaginięciu osoby. Doświadczenie pokazuje, iż duża liczba zgłaszających „obsługiwana” jest przez policjantów pionu prewencji, którymi w większości będą absolwenci Szkoły Policji w Słupsku. Muszą oni posiadać wiedzę zarówno teoretyczną jak i praktyczną umożliwiającą profesjonalne wykonanie czynności związanych z przyjęciem takiego zgłoszenia oraz podjęciem pierwszych czynności poszukiwawczych.
Należy zaznaczyć, iż ewentualna niekompetencja funkcjonariusza, nieznajomość obowiązujących procedur naraża na szwank nie tylko dobre imię Policji, ale przede wszystkim doprowadzić może do utraty zdrowia, a nawet życia osoby zaginionej. Należy podkreślić, iż funkcjonariusze z jednostek terenowych mogą liczyć na duże wsparcie w realizowaniu czynności poszukiwawczych ze strony różnych stowarzyszeń i organizacji pozarządowych takich jak ITAKA - Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych. Podmioty te wspomagają Policję nie tylko poprzez udzielanie pomocy psychologicznej rodzinom zaginionych, ale również specjalistycznym sprzętem jak georadary czy psy tropiące.
- Wykładowcy realizujący zajęcia dydaktyczne dotyczące zaginięć muszą posiadać wiedzę z zakresu obowiązujących przepisów jak również wszystkie nowinki techniczne z tej tematyki, a konferencje takie jak ta dają możliwość jej zdobycia. Aspektem, którego nie sposób pominąć to również możliwość bezpośredniej wymiany poglądów ze wszystkimi uczestnikami spotkania, które bardzo często, spisane w formie materiałów pokonferencyjnych są bazą do stworzenia nowych bądź udoskonalenia już istniejących przepisów - mówi podkom. Przemysław Kaczorowski.
W konferencji uczestniczyła żona Premiera RP Małgorzata Tusk, minister MSW Jacek Cichocki, nadinsp. Andrzej Rokita oraz ponad 150 gości z kraju i zagranicy. Nietypowym gościem specjalnym konferencji był pies ratowniczy Walen, który w swojej karierze odnalazł 4 zaginione osoby, ratując im życie. Otrzymał specjalne podziękowania, trochę smakołyków i uścisk dłoni samego Ministra.
Pan Jacek Cichocki wspólnie z nadinsp. Andrzejem Rokitą stwierdzili, iż wdrożenie w Polsce systemu Child Alert jest priorytetem MSW, a krańcowa data jego uruchomienia to koniec lipca 2013 roku. Wdrożenie tego systemu wymusza również wdrożenie zupełnie nowych dla polskiej Policji procedur, o czym mówił kom. Grzegorz Prusak - Naczelnik Wydziału Poszukiwań i Identyfikacji Osób Komendy Głównej Policji. W związku z instalacją tego systemu w strukturach KGP zostanie utworzone centrum monitoringu zaginięć oraz mobilne centrum poszukiwawcze, które będzie kierowane do działań na przykład w przypadku zaginięcia dziecka. Jego zadaniem będzie koordynacja działań prowadzonych przez wszystkie służby biorące udział w czynnościach poszukiwawczych między innymi poprzez system GPS czy dokonywanie bieżących analiz sytuacji.
(16.10.2012)