Policyjna młodzież z Białego Boru
Polskie społeczeństwo coraz częściej wygłasza tezy, że dzisiejsza młodzież jest inna niż młodzież sprzed kilku lub kilkunastu lat. Nie posiada żadnych zainteresowań, sprecyzowanych celów, nie utożsamia się z szeroko rozumianymi problemami społecznymi, nie wykazuje żadnych przejawów aktywności na rzecz drugiego człowieka. Takie podejście do sprawy nie ma jednak zastosowania w przypadku młodzieży uczącej się w Zespole Szkół w Białym Borze.
Szkoła Policji i Zespół Szkół im. Oskara Lange w Białym Borze współpracują ze sobą na mocy porozumienia zawartego pomiędzy szefami obu placówek. Program „Wybrane zagadnienia bezpieczeństwa publicznego” realizowany jest w klasach o profilu policyjnym.
Młodzież poznaje między innymi obowiązki i uprawnienia policjanta, policyjną etykę zawodową, swoje prawa w kontaktach z Policją, a także praktyczne aspekty policyjnej służby. Funkcjonariusze rozmawiają z uczniami również na temat zadań administracji rządowej i samorządowej w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego, programów prewencyjnych oraz współpracy z mieszkańcami. Program przewiduje też naukę wybranych zagadnień prawa wykroczeń i prawa karnego oraz praktyczną naukę elementów samoobrony.
Uczęszczanie do klasy o profilu policyjnym nie daje młodym ludziom żadnych ulg przy ubieganiu się o przyjęcie do służby w Policji. Dzięki policyjnemu profilowi uczniowie mogą jednak zapoznać się z codzienną służbą policjantów a także uczestniczyć w wybranych zajęciach dydaktycznych, w których uczestniczą słuchacze kursu podstawowego.
Profil policyjny pozwala także młodym ludziom na odpowiednie zrozumienie takich słów jak: odpowiedzialność, patriotyzm i poszanowanie prawa. Młodzież ma także okazję zobaczyć z bliska, na czym polega służba policjanta społeczeństwu. Takie obserwacje pozwolą w przyszłości na odpowiedzenie sobie samemu na pytanie: „Czy chcę służyć w Policji?”.
Co ciekawe, w białoborskim Zespole Szkół profil policyjny wybierają częściej dziewczęta, panowie natomiast - na profil wojskowy, choć w przypadku wszystkich klas nie jest to regułą.
(2.11.2011)