Aktualności

Dydaktyka zawodowa - dylematy i wyzwania

imagePrzedstawiciele Szkoły Policji w Słupsku wygłosili referaty podczas zakończonej w Legionowie konferencji poświęconej wyzwaniom dydaktyki zawodowej. Gospodarzem spotkania było Centrum Szkolenia Policji, a udział w nim wzięłi między innymi przedstawiciele różnych służb mundurowych oraz świata nauki.

Coraz częściej stosowaną metodą proklamowania działalności szkoleniowej w Policji, prezentowania jej dorobku, ale przede wszystkim współczesnych rozwiązań w edukacji dorosłych jest organizowanie konferencji naukowych z udziałem zewnętrznych podmiotów dydaktycznych. Wytężona praca intelektualna podczas konferencji zazwyczaj skutkuje przygotowaniem materiałów konferencyjnych. W pracy zbiorowej pt. ,,Dydaktyka zawodowa. Dylematy i wyzwania” będącej wynikiem konferencji naukowej mającej miejsce dnia 29 września 2015 r. w Legionowie ukazały się dwa artykuły przedstawicieli Szkoły Policji w Słupsku: insp. Witolda St. Majchrowicza – Zastępcy Komendanta Szkoły Policji w Słupsku oraz nadkom. Arkadiusza Gliszczyńskiego – Kierownika Zakładu Interwencji Policyjnych.

29 września 2015 r. w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie odbyła się konferencja naukowa pt. ,,Dydaktyka zawodowa. Dylematy i wyzwania”, której tematyka oscylowała w obrębie trzech modułów: wyzwania współczesnej andragogiki; efektywność kształcenia wczoraj i dziś; strategie budowania systemu szkolenia zawodowego. Współorganizatorami tego przedsięwzięcia były: Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet Śląski oraz Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie.
Wśród prelegentów znalazły się wybitne postaci polskiego szkolnictwa wyższego w zakresie nauk pedagogicznych i społecznych z prof. zw. dr hab. Jadwigą Stawnicką, ks. prof. dr hab. Włodzimierzem Gałązką, prof. dr hab. Jackiem Błeszyńskim na czele. Warto również wspomnieć o tym, że poza wspomnianymi organizatorami uczestnikami konferencji byli przedstawiciele wielu innych ośrodków naukowych w tym: Akademii Obrony Narodowej, Uniwersytetu im. M. Kopernika w Toruniu czy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Szkołę Policji w Słupsku reprezentowali: insp. Jacek Gil – Komendant Szkoły, insp. Witold St. Majchrowicz – zastępca Komendanta Szkoły oraz nadkom. Arkadiusz Gliszczyński – kierownik Zakładu Interwencji Policyjnych. We wspomnianej powyżej monografii napisanej pod redakcją naukową insp. dr Romana Stawickiego Komendanta Centrum Szkolenia Policji w Legionowie, po pozytywnej weryfikacji merytorycznej dokonanej przez radę naukową konferencji, zamieszczone zostały dwa artykuły naszych przedstawicieli.

Insp. Witold St. Majchrowicz w swoim opracowaniu pt. ,Plan nadzoru pedagogicznego jako jeden z determinantów sprawności i efektywności procesu szkolenia w Szkole Policji w Słupsku” poruszył kwestię podstawowych informacji dotyczących przedmiotowej problematyki, widzianej przez pryzmat jednego z wielu narzędzi wykorzystywanych w tym zakresie przez kadrę kierowniczą pionu dydaktycznego w naszej Szkole.
Autor wskazuje formy nadzoru pedagogicznego, które eliminują improwizację i przypadkowość w procesie szkolenia. W syntetyczny sposób omawia m.in. poszczególne elementy planu oraz ich znaczenie, planowane przedsięwzięcia związane z wewnętrznymi szkoleniami, zajęciami pokazowymi i naradami metodycznymi.

Plan nadzoru pedagogicznego
"Plan nadzoru pedagogicznego" - artykuł insp. W. St. Majchrowicza (plik .PDF 29MB)


Artykuł pochodzi z monografii naukowej "Dydaktyka zawodowa"
pod redakcją insp. dr. Romana Stawickiego

Nadkom. Arkadiusz Gliszczyński w artykule pt. ,,Propozycja modelowych działań szkoleniowych z zakresu przeprowadzania interwencji policyjnych uwypukla konieczność ciągłej ewaluacji programu szkolenia, nie wynikającej jednak ze zmienności nastrojów osób decyzyjnych, ale z konieczności podążania za nowymi wyzwaniami wynikającymi z nieustannych zmian ustrojowych, społecznych, gospodarczych, kryminogennych.
Autor podejmuje próbę uzasadnienia tezy, że proces szkoleniowy oparty na przekazie słownym, bez właściwej dbałości o rozwój u słuchaczy płaszczyzny umiejętności analitycznych, perspektywicznego, szerszego spojrzenia na konkretny problem, będzie tracił na swojej wartości.

Propozycja modelowych działań szkoleniowych
"Propozycja modelowych działań szkoleniowych"
artykuł nadkom. dr. Arkadiusza Gliszczyńskiego (plik .PDF 18MB)


Artykuł pochodzi z monografii naukowej "Dydaktyka zawodowa"
pod redakcją insp. dr. Romana Stawickiego

(7.10.2015)

Powrót na górę strony