Policjant w świecie ciszy
Szczególne potrzeby osób niedosłyszących i głuchych były tematem popołudniowych fakultetów, które odbyły się w auli naszej Szkoły. O szczególnych potrzebach tych osób opowiadała policjantom przedstawicielka Polskiego Związku Głuchych.
Zajęcia zorganizowane przez pełnomocnika Komendanta Szkoły do spraw Ochrony Praw Człowieka podkom. Annę Kirszner-Prycę miały na celu poszerzenie wiedzy słuchaczy na temat wyzwań, z jakimi mierzą się w codziennym życiu osoby niesłyszące lub niedosłyszące; chodziło także o promowanie integracji i wyrównywanie szans tych osób w codziennym funkcjonowaniu w społeczeństwie.
W charakterze eksperta wystąpiła pani Dorota Szubstarska z Oddziału Pomorskiego Polskiego Związku Głuchych. Jej wystąpienie dotyczyło między innymi codziennych trudności, jakie napotykają osoby z deficytem słuchu oraz sposobów, w jaki policjanci mogą się z nimi kontaktować. Prelegentka zaprezentowala także kilka elektronicznych urządzeń osobistych, z których na co dzień korzystają osoby z deficytem słuchu.
Forma kontaktu policjanta z osobą głuchą lub niedosłyszącą powinna być dostosowana do jej potrzeb i uwzględniać zasady szacunku i empatii, zgodnie z policyjnym hasłem „Pomagamy i chronimy”.
W kontaktach takich policjant powinien używać prostego języka - unikać skomplikowanych wyrażeń. W takich sytuacjach warto posłużyć się kartką i długopisem - zapisać pytania lub instrukcje, jeśli osoba preferuje komunikację pisemną.
W trakcie kontaktów z osobą ze szczególnymi potrzebami w zakresie słuchu należy też zadbać o kontakt wzrokowy i wyraźnie artykułować słowa, nie zasłaniając ust. Jeśli istnieje taka możliwość techniczna, można korzystać też tłumacza PJM (Polskiego Języka Migowego). Przede wszystkim jednak należy unikać presji i okazywać cierpliwość.