Współpraca międzynarodowa w czasie pandemii
Instytuty szkolenia policji w różnych krajach - mimo pandemii - nieustannie poszukują możliwości wymiany doświadczeń, tak aby szkolenie funkcjonariuszy odpowiadało dzisiejszym realiom. Rok temu Litewska Szkoła Policyjna wraz z partnerami z Polski i Chorwacji zainaugurowała projekt Erasmus + Strategiczne Partnerstwo w zakresie innowacji „Opracowanie koncepcji wspólnego szkolenia podchorążych policji międzynarodowej”.
Chociaż pandemia koronawirusa zakłóciła procesy uczenia się we wszystkich krajach, partnerzy projektu są zadowoleni, że projekt nie został przerwany. Co prawda ograniczenia wpłynęły na plany organizacji prac i spotkań międzynarodowych na żywo, ale członkowie zespołów instytucji realizujących projekt przenieśli się do przestrzeni internetowej, aby dostosować się do tych wyzwań. Kto by pomyślał, że w ten sposób umiejętności komunikacji i współpracy będą musiały być rozwijane przez samych nauczycieli przed kadetami ?!
„Wysokie oczekiwania społeczne w dziedzinie bezpieczeństwa publicznego wynikają z rosnących kwalifikacji zawodowych policjantów we wszystkich krajach, a do codziennych funkcji policjantów należy stała współpraca z kolegami z sąsiednich i innych krajów, w zakresie wymiany informacji, wspólnego planowania operacji, taktyki i nie tylko. Ze względu na dużą mobilność ludzi i związane z tym zagrożenia urzędnikowi nie wystarczy już porozumiewać się wyłącznie w swoim języku ojczystym, a umiejętność krytycznego myślenia, podejmowania decyzji i komunikacji międzykulturowej są nie mniej ważne niż specjalne umiejętności zawodowe" - podkreśla Mindaugas Bilius, koordynator programu projektu ze strony Litwy.
Głównym celem projektu jest opracowanie i wdrożenie międzynarodowej praktyki kooperatywnego uczenia się studentów policji. Dlatego eksperci z chorwackich, polskich i litewskich instytucji szkolących policję, którzy pracują nad projektem, opracowali innowacyjny program szkoleniowy, który rozwijałby kompetencje uznawane nie tylko na poziomie krajowym i obejmowałby instytucje szkolące policję oraz ich doświadczenie w innych krajach.
„Opracowanie programu nauczania wraz z zaleceniami dla nauczycieli koncentruje się na tych metodach i narzędziach nauczania, które zachęcają uczestników nie tylko do opanowania tematu, ale także do wymiany, komunikowania się i współpracy z różnymi umiejętnościami i doświadczeniem w celu osiągnięcia optymalnych wyników” - mówi Monika Žitkė, koordynator projektu ze strony Chorwacji.
Eksperci partnerów projektu jednogłośnie zgadzają się, że sama wiedza nie tworzy niezbędnych umiejętności zawodowych. Dlatego działania, które tylko przekazują wiedzę, nie dominują w programie opracowanym przez Litwinów, Chorwatów i Polaków. większość działań poświęcona jest praktycznym szkoleniom opartym na międzynarodowej współpracy i wypracowanemu policyjnemu "know-how".
Zamieszczone zdjęcia pochodzą z wizyty roboczej litewskich policjantów, koordynatorów projekt Erasmus+ w słupskiej Szkole Policji przed wybuchem pandemii.