Prawne aspekty ochrony znaków towarowych
Prawne aspekty ochrony znaków towarowych to temat fakultatywnych zajęć z zakresu zwalczania zjawiska piractwa przemysłowego, w których mogli uczestniczyć słuchacze kursu podstawowego słupskiej Szkoły Policji.
Piractwo przemysłowe obejmuje produkcję i wprowadzanie do obrotu podrobionych wyrobów, nanoszenie zastrzeżonych znaków towarowych na wyroby niemarkowe oraz kradzież wzorów użytkowych i produkcja wyrobów objętych zastrzeżeniami patentowymi. Do dominujących form piractwa należy nielegalny import podrobionych produktów markowych firm, zakup wyrobów niemarkowych, a następnie oznakowanie ich cechami znanych firm w celu wprowadzenia nabywcy w błąd. Powszechnym mechanizmem przy nielegalnym wprowadzaniu podrobionych wyrobów jest sprzedaż internetowa podrobionych wyrobów, które są oferowane jako wyroby markowych firm lub podobne do nich. Dopiero bezpośredni kontakt klienta z produktem umożliwia stwierdzenie, że jest to wyrób nieoryginalny, tak zwana podróbka.
Prawo własności intelektualnej określane też prawem na dobrach niematerialnych to część gałęzi prawa, której przepisy prawne zapewniają ochronę znaków towarowych. W skład prawa własności intelektualnej wchodzi cała gama różnych dziedzin prawa między innymi takich jak: prawo autorskie i pokrewne, prawo własności przemysłowej, prawo antymonopolowe i inne. W systemie ochrony dóbr niematerialnych ochrona znaków towarowych odgrywa priorytetową rolę z uwagi renomę znaków towarowych firm. Znak towarowy i nazwa firmy są objęte ochroną i wykorzystanie ich w sposób niezgodny z prawem, na przykład przez osoby nieuprawnione jest niedopuszczalne.
Levi Strauss Poland Sp. z o.o. posiada wyłączne prawo używania tego znaku towarowego na obszarze kraju, czyli do umieszczania tego znaku na towarach i wprowadzaniu tych towarów do obrotu oraz posługiwaniu się nim w celach reklamowych. Niezgodna z prawem jest między innymi sprzedaż towarów nieoryginalnych (podrobionych), takich, których oznaczenia mogą wprowadzać w błąd, co do tożsamości producenta lub produktów, ich pochodzenia, ilości, jakości, składników, sposobu wykonania, przydatności, możliwości zastosowania, naprawy, konserwacji lub innych istotnych cech towarów albo usług; używanie nazwy w odniesieniu do produktów nie pochodzących od producenta; używanie znaków w opisach ofert sprzedaży przedmiotów, w celach promocyjnych i reklamowych, zamieszczanie w opisach aukcji zdjęć pochodzących z oficjalnych stron, co do których sprzedawcy nie uzyskali zgody na wykorzystanie.
Przedstawiciel Levi Strauss Poland Sp. z o.o. mówił także o założeniach i funkcjonowaniu programu Współpraca w Ochronie Praw, w którym uczestniczą właściciele wszystkich znanych światowych firm. Szkolenie zostało zorganizowane przez podinsp. Andrzeja Osińskiego w ramach działalności „Koła Prawno-Kryminalistycznego” funkcjonującego przy Zakładzie Służby Kryminalnej.
(26.6.2013)