Kultura organizacyjna w służbach mundurowych
W ogólnopolskiej konferencji pod patronatem Ministra Spraw Wewnętrznych na temat kultury organizacyjnej w służbach mundurowych uczestniczyli w Poznaniu przedstawiciele słupskiej Szkoły Policji. Udział w obradach wziął również Komendant Główny Policji oraz Komendanci Wojewódzcy i Komendanci Szkół.
Kultura organizacyjna w policyjnej formacji jest sprawą bardzo istotną, szczególnie w tak dużej, bo liczącej 100 tysięcy funkcjonariuszy, organizacji. Wpływ na kulturę organizacyjną mają uwarunkowania otoczenia, od których nie da się uciec. Są to uwarunkowania technologiczne, społeczno ekonomiczne i inne.
Jedną z popularnych definicji kultury organizacji jest określenie jej jako zestawu wartości, które pomagają członkom organizacji rozumieć, za czym organizacja się opowiada, jak pracuje i co uważa za ważne.
Każda organizacja posiada własną kulturę, która jest wypadkową zarówno działań przemyślanych i zamierzonych, jak i przypadkowych. Kultura ta zawiera elementy formalne i nieformalne.
W procesie kształtowania kultury organizacyjnej w Policji istotna jest szybkość i elastyczność działania. Wiąże się to między innymi ze specyfiką służby i interwencjami podejmowanymi przez policjantów. Istotną rolę odgrywa również zmiana pokoleniowa, która jest naturalnym zjawiskiem fluktuacji kadr.
Olbrzymie znaczenie dla kultury organizacji mają liderzy, którzy kreują określone standardy. Są wśród nich komendanci i szefowie komórek organizacyjnych.
W trakcie dyskusji zwrócono uwagę na istotny aspekt związany z mentalnością młodych ludzi wstępujących do Policji, dla których kultura organizacji, wiążąca się miedzy innymi z regulaminem mundurowym, jest czymś zupełnie nowym, z którym wcześniej nie mieli do czynienia, a którego zasadność istnienia nie zawsze jest na początku policyjnej kariery właściwie rozumiana. Stąd wynika między innymi odpowiedzialność liderów za kształtowanie w swoich jednostkach odpowiedniej kultury organizacji.
Jakość kultury organizacji można poznać między innymi to, czy bardziej generowany jest stres czy relacje nastawione na współpracę. Kultura organizacyjna ma ogromny wpływ na jakość funkcjonowania organizacji i jak podkreślali prelegenci - w Policji znajduje się ona na wysokim poziomie.
Wyznacznikiem , w którym powinna ewoluować kultura organizacyjna w Policji, jest między innymi pierwszy artykuł Ustawy o Policji, który mówi o Policji jako umundurowanej i uzbrojonej formacji służącej społeczeństwu i przeznaczonej do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Szkołę Policji w Słupsku reprezentował podczas obrad komendant insp. Jacek Gil oraz rzecznik prasowy Piotr Kozłowski.
(21.11.2014)