Autorski program "Sport moją tarczą"
Autorski program „Sport moją tarczą” prowadzą wykładowcy słupskiej Szkoły Policji. Udział w przedsięwzięciu biorą uczniowie z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Słupsku. Pierwsze zajęcia pokazały już, że jest to bardzo trafiona inicjatywa.
Zmiany ustrojowe i kulturowe, z jakimi spotykamy się każdego dnia, nie dla każdego przynoszą pozytywne skutki. Wśród nas można spotkać osoby, które nie potrafiąc poradzić sobie z tymi zmianami, co w konsekwencji rodzi różnego rodzaju przejawy niedostosowania społecznego. Charakteryzować się one mogą popełnianiem czynów zabronionych, czy też zachowaniami sprzecznymi z ogólnie przyjętymi normami społeczno-moralnymi. Tego rodzaju przejawy nabierają szczególnego znaczenia wówczas, gdy dotyczą osób nieletnich.
Doniosłość przedstawionych problemów odczytali wykładowcy Zakładu Interwencji Policyjnych, którzy od października rozpoczęli cykl spotkań sportowo-wychowawczych pod hasłem „Sport moją tarczą”, realizowanych w ramach tak zwanej twórczej resocjalizacji. Spotkania adresowane są do wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Słupsku i dotyczą nie tylko zagadnień sportowych, ale również bezpieczeństwa na drodze, w szkole, w miejscu zamieszkania, sposobów zachowań w sytuacji niebezpieczeństwa, propagowania zachowań zgodnych z prawem.
Proponowane zajęcia umożliwiają osobom nieprzystosowanym społecznie pełnienie odmiennych od dotychczasowych ról społecznych. Jako forma akceptowalna kulturowo, uwypukla atuty i kompetencje danej osoby. Program realizowany jest przy współudziale Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, dwa razy w tygodniu. Tego rodzaju zajęcia są najprawdopodobniej jedynymi, skierowanymi do tej konkretnej grupy, realizowanymi przez jednostki Policji, a zatem program nosi cechy programu autorskiego.
Opiekunami programu są kom. Arkadiusz Gliszczyński i mł. asp. Jakub Sawicki, który osobiście prowadzi wszystkie zajęcia z podopiecznymi. Na pytanie, dlaczego działania wychowawcze i resocjalizacyjne przez sport, kom. Gliszczyński odpowiada, że aktywność fizyczna winna być rozpatrywana nie tylko jako nabywanie umiejętności ruchowych, które są rezultatem pracy mięśni, bowiem każdy nawyk ruchowy budowany jest za pomocą związków nerwowych pochodzących z mózgu. Sprawność ruchowa, nabywanie coraz to nowych umiejętności sportowych, uwypukla zatem sprawność umysłową oraz twórcze myślenie ćwiczących.
Drugim ważnym aspektem jest kwestia osoby prowadzącej zajęcia sportowe, a właściwie jej autorytetu. Budowanie autorytetu, a tym samym właściwych postaw, godnych naśladowania w dalszym życiu dzieci i młodzieży następuje również poprzez własny przykład wychowawcy. Z obserwacji zachowań ćwiczącej młodzieży można wywnioskować, że mł.asp. Jakub Sawicki stanowi dla dzieciaków biorących udział w programie właściwy autorytet.
Dodajmy, że nasz wykładowca przed rozpoczęciem policyjnej służby pracował w instytucji zajmującej się pomocą społeczną, a jako młody policjant pełnił służbę w dzielnicy jednego z pomorskich miast, w której młodzi ludzie często wchodzili w konflikt z prawem.
(13.11.2012)